Treceți la conținutul principal

Apocalipsa va fi o zi a femeii

Pentru mine, Cârtiţa de mansardă (Teodora Coman, Casa de editură Max Blecher) este cel mai bun volum de debut din poezia românească a anului 2012, un an care a cuprins şi alte debuturi în poezie reuşite: Apoi, după bătălie, ne-am tras sufletul (Bogdan-Alexandru Stănescu, Editura Cartea Românească), Vântureasa de plastic (Marius Chivu, Editura Brumar) sau Începe să doară puţin (Laura Dan, Editura Tracus Arte).
Teodora Coman (n. 1976, Sibiu) nu s-a grăbit să publice prima carte şi asta se simte din plin în echilibrul dintre ton şi mesaj. Reglajul pare aproape perfect, nu există discrepanţe care să te arunce „într-un alt film”. Odată intrat în „mansardă”, cititorul nu aude o voce poetică fluctuantă, care să se degradeze sau care să încerce să dea lovituri de graţie, ci o voce bine acordată: „folosesc cuvinte cu greutate moderată/ le pun pe cântar fără haine, ornamente/ fără echipamente de protecţie” (p. 13).


Feminitatea din poezia Teodorei Coman aminteşte de acea forţă de dincolo de fragilitatea fizică a Fridei Kahlo. Spart în poeme în general scurte, volumul dă senzaţia unei coloane vertebrale fărâmiţate, dar asta nu înseamnă că avem aici vreun viciu de structură. Dimpotrivă, structura ca un arhipelag îi conferă cărţii o expresivitate pe care o înlănţuire (atât de căutată în poezia noastră de azi), o curgere continuă a „poveştii” ar fi diluat-o. Teodora Coman nu scrie niciodată doar de dragul construcţiei.
Mansarda funcţionează, în ciuda imaginii ei claustrante, ca simbol al dorinţei de autodescoperire şi autodezvăluire: „nu voi lipi tapete şi nici tavanuri false/ de care va trebui să mă descotorosesc/ la un moment dat/ ca de pansamentele murdare/ smulse dintr-o singură mişcare.// toate cotloanele vor fi la vedere” (p. 8). Nevoia de a alunga singurătatea, de a se face plăcută şi înţeleasă, o conduce pe autoare către următoarea mărturisire: „nu voi uita/ când ies în oraş/ să cumpăr doi metri/ de panglică roşie// mi-o voi lega/ pe cutia toracică/ în formă de cruce/ să pot sta cadou/ cu nodul în gât/ şi nodul de fundă/ pe pragul uşii/ cuiva” (p. 23). În încercarea de a obţine de la Divinitate, ca de la o bancă, un credit care să o aşeze în lume, care să-i aducă şansa de a respira normal viaţa, personajul se izbeşte de un refuz implacabil: „dar corectura nu e însoţită de nicio explicaţie/ dumnezeu e un profesor foarte zgârcit/ religia seamănă tot mai mult/ cu o formă de învăţământ la distanţă” (p. 31). Rutina sufocă sentimentele, pasiunea, amorţeşte nervul vieţii: e adevărat, şi rutina te umple/ până în cele mai strâmte/ şanţuri ale amprentelor/ după un timp, inimii îi ajunge/ o simplă mângâiere/ pe creştet” (p. 38). Există în poezia Teodorei Coman un fatalism spectaculos exprimat: „oamenii vin pe lume căzând/ cu capul poziţionat nesăbuit/ înainte/ cu dorinţa ascunsă a izbirii de zid” (p. 40). Luciditatea ca rană este invocată permanent în carte, chiar dacă nu întotdeauna direct. Personajul nu-şi pierde capul, nu se lasă păcălit prea mult timp: „o să-mi vin mereu în fire/ mă bruschez cu apă rece/ cum oamenii domolesc/ trotuarele încinse” (p. 65). Dar autoarea recunoaşte puţin mai departe: „nu, nu am curaj să mă ţin mereu trează” (p. 66). În final îşi acceptă destinul, nu-i poate cere mai mult lui Dumnezeu: „nu vreau minuni./ e o minune chiar şi numai carnea asta/ care stă prinsă fără cleşti de rufe/ pe mine” (p. 80).
Singurele mici momente de slăbiciune pe care le-am detectat în Cârtiţa de mansardă sunt cele în care autoarea apelează la nişte jocuri de cuvinte un pic facile. Sunt, însă, doar două cazuri: „voi aştepta atât cât e nevoie/ să mă salvaţi în al doişpelea ceas/ măcar pe unul dintre/ telefoanele voastre mobile” (p. 6) şi „sufletul se îngroaşă/ odată cu gluma” (p. 35). Lucruri prea puţin importante în ansamblul general al cărţii.
În concluzie, Teodora Coman a pornit foarte bine. Cârtiţa de mansardă o recomandă ca pe o voce puternică, deja formată. O scriitoare de urmărit.
Ciprian Măceşaru
20 martie 2013

Postări populare de pe acest blog

Brauner - Autoportret cu ochiul scos

Premoniţie sau coincidenţă? Influenţat rând pe rând de Cézanne, de expresionism şi de constructiviştii Maxy şi Iancu, Victor Brauner avea să ajungă în final la stilul suprarealist care l-a consacrat. În ciuda faptului că artistul se foloseşte de elemente din mitologiile egipteană şi aztecă, din Cabala, din numerologie, din ocultism..., picturile sale sunt în primul rând rezultatul unor sondări în inconştient, unor eliberări creatoare necontrolate, sunt pure viziuni. De aici şi ambiguitatea lucrărilor. Există la Brauner un ezoterism ludic, liber, o lume în care personajele-totem par a se fi trezit metamorfozate, precum sărmanul Gregor Samsa, în creaturi bizare. "Fiecare tablou pe care-l fac este proiectat din cele mai adânci izvoare ale neliniştii mele...", scria Brauner într-unul dintre carnetele sale. O astfel de viziune de coşmar se pare că a avut artistul pictând “Autoportret cu ochiul scos” (1931). Peste câţiva ani, în 1938, el chiar îşi pierde un ochi. Înce

Grădina desfătărilor

Libertinaj, misticism, grotesc, ezoterism, burlesc, folclor fl a mand, toate la un loc, iată cât de bizară şi de complexă este opera lui Bosch. Înţelegerea picturii maestrului flamand devine, în aceste condiţii, extrem de dificilă. Variile interpretări existente se bazează, din păcate, şi pe multe speculaţii. Despre lucrările lui Bosch putem spune că au un fond religios, escatologic de multe ori, la care se adaugă (şi aici totul deraiază din convenţional) extrem de complicate simboluri şi elemente fantastice. Paul Philippot, în Pictura flamandă şi renaşterea italiană , aminteşte, cu privire la conţinutul artei lui Bosch, despre un “regres al omului dincolo de conştiinţă”, căruia “îi corespunde [...] animaţia întregii naturi, în care animale, plante şi lucruri participă, prin metamorfoze alarmante, la o viziune demoniacă universală”. Tripticul Grădinii desfătărilor (1504) este, probabil, cea mai discutat ă dintre operele lui Bosch. Panoul din stânga prezintă Paradisul, cel din dreap

Dan C. Mihăilescu, la ProTV, despre „Străzi interioare” (și nu numai)

Dan C. Mihăilescu, „omul care aduce cartea”, a vorbit „azi” (20 decembrie), la ProTV, despre „Străzile” mele. „Ciprian Măceşaru a scos un volum de interviuri, pregăteşte altul de interviuri neconvenţionale, s-a copt în admiraţia faţă de Mircea Cărtărescu, are în plan un roman foarte bun la editura Cartea Românească, în timpul liber este baterist, de genul rock, indie etc., şi a scos un jurnal cultural de o trepidaţie, de-o jubilaţie intelectuală fără egal în lumea noastră de acum, „Focul din tâmplă”, cu revelaţii muzicale, picturale, sculpturale... Îi place George Enescu, umblă în poezia mare a lumii, în proză... Bun, deci este un om care trepidează cultural, care trăieşte faptul artistic, iar lumea în care se mişcă este, în general, foarte vie, colorată, proaspătă. Ei bine, poezia lui este tot ce poate fi mai contrariant. Este un neo-expresionism, este un decoct de negru, o poezie încercănată, plină de fisuri, de ruperi, de versuri casante, plină de gânduri negre, poduri rupte.